Cxense Display
Gå til hovedmeny

Nordic Nature Photo Contest 2011

NATUR & FOTO fotokonkurranse

Pris: 189
Frakt på varen: 59,-
Publiser på FaceBook!
Tilgjengelighet: 7-10 dagers leveringstid
Denne boka viser virkelig mange fantastiske bilder. Årets nordiske naturfotograf 2011 og Nordens unge naturfotograf 2011 presenteres, samt vinnere og premierte bilder i åtte ulike kategorier. Dette er en hyllest til mangfoldet i den nordiske naturen.
Varenummer890028
Forlag/produsentNatur & Foto
Utgivelsesår2011-04
Antall sider128s
Fotos - illustrasjonerRikt illustrert.
InnbindingSoftcover
SpråkNorsk

Dette er virkelig Nordens flotteste bilder, samlet mellom to permer.

Nordens flotteste bilder samlet mellom to permer!

Natur&Foto har akkurat arrangert Nordens største naturfotokonkurranse - Nordic Nature Photo Contest med 8 ulike kategorier. Vi fikk inn 4500 bilder og har samlet alle de premierte bildene i en bok med soft-cover. Totalvinneren har fått tittelen Årets nordiske naturfotograf. Vi kåret også Årets unge nordiske naturfotograf. Disse to ble nylig presentert på NRK Ut i Naturen, og det er også reklamert for konkurransen på 9-timen i P1.

Forord ved Arne Nævra:

Naturfotografer fra mange land sendte inn over 4500 bidrag for å knive om seieren i mange kategorier i NPCC og den gjeve tittelen Årets nordiske naturfotograf. Når det er første gang konkurransen arrangeres, kan man ikke annet enn å være begeistret. Tilsvarende konkurranser i Norge er under halvparten så store. Det skal mye til for at ikke Natur&Fotos konkurranse vil sette seg som Den store i Norden for alle dyktige naturfotografer. 

De fysiske målene på konkurransen imponerte - og til en viss grad skremte - både forjury og hovedjury som skulle gå gjennom alle bidragene. Men det som imponerte mest, var kvaliteten på innsendte bidrag. Det er dessuten et privilegium å sitte blant de utvalgte dommere, og på den måten få anledning til å ta det nordiske naturfotografiet på pulsen og registrere hovedstrømningene. Dette uten å kjenne til et eneste fotografnavn under bedømmingen. 

La meg igjen slå fast: Nivået er meget høyt. Det gjelder alle kategorier. Her er både tålmodighet, kunstneriske evner, godt håndverk, lidenskap for faget og humor nedfelt i bidragene. Bredden er stor – fra svenske Hans Strands fantastiske landskaper fra lufta, via finske Tea Karvinens utrolige portrett av isbjørner og danske Helge Sørensens paparazzi-bilde av minken som tar en dykker – til humørfylte bilder av ekorn og vinkende hvalross. For ikke å snakke om alle de sterke nonfigurative, mer abstrakte naturbildene der nordmannen Geir Jartveit stakk av med seieren. Kanskje er det nettopp i denne kategorien de nye, eksperimenterende trendene kan spores – og som tar opp igjen en tråd fra den nordiske avantgarde fra 1970- og 80-tallet med Rolf Sørensen og Jørn Bøhmer Olsen i spissen? 

Når jeg har fulgt de siste års utvikling innen den digitale fotoverden, har jeg sittet igjen med noen spørsmålstegn og noen utropstegn. La meg ta det siste først. Mange vil vite at jeg er svært opptatt av å slå ring om det ekte, dokumentariske naturbildet. Her skal det kort sies at også denne konkurransen har vist at reglementet må formuleres enda mer presist om hva som er tillatt og ikke tillatt med hensyn til justeringer og manipuleringer av bildet. Det betyr ikke at man skal understimulere det frie, kunstneriske bildet også innen natur. Men kanskje bør vi skille det ene fra det andre, og opprette en egen kategori for disse neste år? 

Systemkameraene har nå så god oppløsning og lysfølsomhet at uskarpe bilder, som ikke er ønsket slik, er en saga blott. Det er heller ingen kunst å ta knallbilder av fugler i flukt, månelys, nordlys og annet – teknisk sett. Kanskje er det nå man kan frigjøre de kunstneriske evnene og sette alt inn på å gjøre bildene annerledes? Få sin egen signatur? Men aner vi ørlite grann for mye pixelhysteri og utstyrskappløp i dette gamet? Har vi mistet noe på veien? Noe med originalitet eller kanskje et budskap? Har bildene blitt for rene og klinisk skikkelige? Eller er det bare irrasjonell nostalgi å snakke om det personlige, ”analoge” bildet? Dessuten: har vi dyrefotografer latt oss friste til litt for mye shopping av ørn og bjørn på aktuelle hot-spots? Har det i så fall bidratt til å senke originaliteten? 

Jeg vil delvis svare på mine egne spørsmål og kanskje imøtegå meg selv ved å hylle Årets nordiske naturfotograf, Arnfinn Johansen, for sitt fantastiske bjørnebilde. Utrolig mange har dratt nettopp til Finland for å fotografere bjørn, men det er ytterst få som kommer hjem med noe slikt på brikken. Det er vakkert og stemningsfullt, godt komponert, har en historie – og har attpåtil et element av noe personlig og tidløst, ”analogt” over seg. Et øyeblikksbilde av en stemning – av en intakt fauna i en intakt natur. Vi gratulerer! Arne Nævra

 





Nof Travel

Klikk her for å gå til kartsøk!

Klikk her for å vise alle varer på tilbud!

10 mest solgte bøker
Guide til Norges fugleliv Gyldendals nordiske feltflora
Norges sommerfugler Nordens Trollsländor
Gyldendals store fugleguide (myk perm) Sveriges Fjärilar
Humler i Norge Nordens fjärilar
Dyrelyder og fuglesang i norsk natur Mossor

Facebook

Følg Natur og Fritid på
facebook.com/naturogfritid

Twitter

www.twitter.com/naturogfritid